Ibland flyter faktiskt klimatkrisens intressekonflikter upp till ytan i språket. En gång när det hände, för ovanlighetens skull, var i en DN-artikel häromåret om att bygga en ny tredje landningsbana på Arlanda flygplats.
Klimatkrisens språk
Först kommer klimatkrisens entymem i sin vanliga tappning:
”Ingen seriös utredare kan komma fram till ett resultat som säger att det inte behövs tre stycken banor i Stockholm för att säkra tillgängligheten till och från huvudstaden.”
Det säger Anders Sundström, som tidigare har utrett flygplatsfrågor för regeringen.
Mellan raderna
I denna korta mening finns en massa outtalade premisser, och det ovanliga är att Anders Sundström i nästa andetag faktiskt synliggör dem.
”Man kan så klart komma fram till att två banor är rätt, och säga att ni som kommer från norra Sverige måste ligga över i Stockholm, eller att ni som ska till Bryssel inte kan åka över dagen. Men vill man hålla fast vid att man ska kunna nå sina kunder och leverantörer över dagen så måste man hålla fast vid tre banor.”
Anders Sundström
Anders Sundström gläntar på dörren till ett rum där man kan tänka på ett annat sätt. Man kan komma fram till att det går bra att ligga över en natt i Stockholm.
Men lika snabbt smäller han igen den dörren igen. Man måste hålla fast vid tre banor.
Därför får DN-läsare aldrig riktigt utforska vad som finns i rummet han gläntar till. Kanske hade det varit något sånt här:
Ett annat språk
”Man kan så klart komma fram till att tre banor är rätt, och säga att vi ska acceptera en farligt het atmosfär. Men vill man hålla fast vid att alla människor har rätt till god hälsa och goda livsvillkor så måste man hålla fast vid att ersätta flygkapacitet med tåg.”
Flygplatsutredare i en annan verklighet
Mellan raderna
Det outsagda i citatet ovan:
”I dag prioriterar de flesta att allt ska gå så in i helsicke snabbt framför ett framtida samhälle utan en farligt het atmosfär som skadar hälsa, natur och ekonomi. Men det går att prioritera tvärtom, att välja en god livsmiljö framför ett högt tempo. Om man gör den prioriteringen kan man ta tåget och sova över en natt, och kanske var tredje resa välja att lösa saker över telefon eller videosamtal i stället. Vi kan bygga andra normer och vanor, och de hänger samman med den infrastruktur vi bygger.”